Zejména v sousedním Německu (ale i v USA) sílí poslední dobou hlasy požadující zákaz nebo alespoň omezení vjezdu vozidel SUV do měst. Důvodem je jejich větší nebezpečí pro chodce v případě nehody, a rovněž větší produkce emisí v přepočtu na ujetý kilometr (viz např. zde a zde).
Podívejme se nyní na nebezpečnost podobného uvažování (které se bohužel poslední dobou rozmáhá i v jiných oblastech lidské činnosti). Ať se totiž díváme na cokoliv a kdekoliv, vždy najdeme „něco“, co nějak rizikově vybočuje z normálu či průměru, a to jak směrem k lepšímu, tak i k horšímu. Vždycky můžeme hravě najít spoustu činností či výrobků, které bychom použitím podobných argumentů mohli chtít zakázat či omezit.
Takže co bychom tak ještě zakázali nebo omezili?
- Motorky jsou nepochybně nejnebezpečnější dopravní prostředek (v počtu úmrtí na km), zcela je zakažme! Statistika viz zde.
- Jak známo, muži způsobují více smrtelných nehod než ženy, zakažme jim jezdit, nebo je podrobme speciálním testům na agresivitu!
- Vlaky jsou 8 krát nebezpečnější dopravní prostředek než letadla (opět dle úmrtí na km), měli bychom tedy jednoznačně preferovat leteckou dopravu na úkor železniční! (Ve skutečnosti klimatická hysterie žene lidi z letadel do vlaků, menší bezpečnost vlaků oproti letadlům a z toho plynoucí větší počet úmrtí zde klimatické aktivisty kupodivu nezajímá). Statistika viz zde.
- Čím menší rychlost aut, tím je menší riziko usmrcení chodce v případě kolize. Nastavme všude v obcích maximální rychlost na 30 km/hod, zachráníme tisíce lidských životů! Statistika viz zde.
- Čím větší rychlost aut, tím je jízda méně bezpečná. Přikažme povinné omezovače rychlosti u všech aut trvale vždy a všude na 80 km/hod, zachráníme tím tisíce lidských životů! Statistika viz zde.
- Chov skotu produkuje více emisí než chov drůbeže, zakažme hovězí nebo na něj uvalme vysokou ekologickou daň! (dle detailní analýzy a s uvažováním celkové emisní bilance to ve skutečnosti vůbec není pravda, viz třeba zde).
- Kolizi s automobilem často způsobí opilí chodci, zcela zakažme pohyb podnapilých osob v ulicích! Anebo ještě lépe – zcela zakažme alkohol!
- K většině přepadení dochází v noci nebo v pozdních večerních hodinách, nařiďme všeobecný zákaz vycházení v době od 22:00 do 06:00. Zachráníme tím tisíce lidských životů!
- Na následky kouření umírá příliš mnoho lidí, zcela jej zakažme!
- Uzeniny jsou zcela prokazatelně zdraví škodlivé, zakažme je!
- Dle statistik nejvíce dopravních nehod způsobují mladí řidiči a senioři, nejméně nehod naopak působí řidiči středního věku. Zakažme proto vjezd mladíků a seniorů s auty do měst!
- Auta SUV jsou pro chodce nebezpečnější než normální osobní automobily, zakažme je!
Doufám, že čtenáři si uvědomili, že zakazovat SUV je podobně absurdní jako výše navržené další „zákazy“. Jasně, jsou případy, kdy jsou zákazy či příkazy na místě, např.:
- Povinnost používat v autech bezpečnostní pásy. Je to sice omezování svobody, vždyť ať si každý dělá, co chce, když chce někdo riskovat svůj život, tak je to jen jeho věc. Jenže statistiky úmrtí nepřipoutaných byly v minulosti natolik alarmující, že tato povinnost byla po právu zavedena.
- Povinnost školní docházky. Také je to vlastně omezování osobní svobody, vždyť proč nutit děti do něčeho, co nechtějí, určitě z toho mají traumata. Jenže společnost jako celek si většinově uvědomuje, že bez povinného základního vzdělání bychom šli k šípku, proto byla tato povinnost v minulosti postupně prosazena prakticky na celém světě.
- Zákaz drog. I zde se společnost většinově shoduje na tom, že volný prodej a užívání drog by skutečně mělo pro společnost katastrofické důsledky. Proto i zde se sáhlo k „omezení osobní svobody“ nakoupit si a užívat drogy dle libosti.
Tyto tři příklady ukazují, že jisté zákazy či příkazy jsou někdy na místě, ale opravdu jen když se jedná o natolik zásadní věc, že to stojí za další dílčí omezení lidských svobod. Jistě, v případě SUV, lze jistě prokázat, že při určité dané rychlosti je při srážce s chodcem pravděpodobnost jeho usmrcení autem SUV o x% vyšší, než když jej při stejné rychlosti srazí normální osobní automobil. Mělo by toto ale být důvodem pro zákaz vjezdu SUV do center měst? Neměli bychom pak ze stejného důvodu zakázat vjezd všech aut s vyšším výkonem? Nebo zakázat vjezd seniorům? Všechny podobné zákazy by zcela jistě zachránili spoustu lidských životů. Proč to tedy neuděláme?
Prostě proto, že tímto směrem nelze uvažovat. Jakákoliv lidská činnost je vždy nějakým procentem riziková, absolutní bezpečnosti nedosáhneme nikdy. Můžeme třeba absolutně zakázat alkohol, můžeme zcela zakázat automobilovou osobní dopravu (povolit pouze hromadné dopravní prostředky), rovněž absolutní zákaz cigaret, zákaz uzenin, zákaz nočního vycházení, vše toto by jen v Česku zachránilo desetitisíce, možná i statisíce životů ročně. Ptám se znovu – proč to všechno tedy nezakážeme?
Opět - vždy jde o odpovědné posouzení, zda je daná činnost skutečně natolik destruktivní a natolik nebezpečná, že opravdu stojí za to v tomto směru omezit osobní svobodu, a danou činnost zakázat. Opravdu se zdá absurdní zakazovat SUV kvůli jejich několika procentům vyšší nebezpečnosti vůči chodcům než u normálních osobních aut, když zároveň nikdo nedemonstruje za zákaz motorek, na nichž umírá cca 30 krát více lidí (na ujetý km) než v osobních automobilech. Zákazy by měly být vždy až krajním řešením. Také bychom se mohli dočkat toho, že si v obchodech budeme moci koupit jen „bezemisní a prokazatelně zdravé“ potraviny (a nejspíše na příděl, abychom neplýtvali), že budeme moci jezdit pouze v hromadných dopravních prostředcích (což se ukáže jako nejméně emisní a nejvíce bezpečné), a že budeme mít zákaz vycházet v noci (bude mnohem nižší kriminalita v ulicích). Určitě by byl svět mnohem bezpečnější a zdravější, ale určitě by nebyl šťastnější.
V případě SUV lze například řešit tak, že při skládání řidičských zkoušek k řízení osobních automobilů bude povinně zařazena část speciálně upozorňující na nebezpečnost SUV pro chodce. Plus nějaké reklamní spoty v TV, vyzývající řidiče SUV k větší opatrnosti. Zákazy sice řeší vše rychle a snadno, ale měly by opravdu být až tím krajním řešením.Protože s každým dalším zákazem přicházíme o další kousek naší svobody.